Warsztaty plastyczne (dla dzieci w wieku 3-6 lat)
Dzieci będą malować, rysować i tworzyć prace plastyczne z materiałów o różnorodnych kolorach i teksturach, rozwijając swoje umiejętności manualne i artystyczne. Motyw przewodni zajęć można wybrać spośród propozycji przedstawionych przez prowadzącą lub zgłosić swój własny pomysł na ich tematykę.
Warsztaty tkackie (dla dzieci w wieku 7-9 lat)
Podczas warsztatów uczestnicy wykonają zakładki do książek z różnokolorowych mulin.
Warsztaty tworzenia lapbooków (dla dzieci w wieku 7-9 lat)
Lapbooki to interaktywne teczki, w których prezentujemy informacje na wybrany temat, umieszczając je w kieszonkach, książeczkach i karteczkach. To forma artystycznej zabawy, która łączy rysunki, opowiadania, wykresy i zdjęcia w kreatywną przestrzeń.
W czasie warsztatów uczestnicy wykonają kolorowe lapbooki z różnych materiałów, takich jak papiery, piórka, tkaniny i pisaki.
Spotkanie ze starą szkołą (dla dzieci w wieku 7-12 lat)
Zabytkowy budynek przy ul. Sokolskiej 13 – w którym mieści się teraz CKP-Strefa Sokolska – na stałe wpisał się w krajobraz prawobrzeżnej części miasta, ale nie wszyscy wiedzą jakie tajemnice skrywa. Uczestników spaceru zabierzemy w podróż w czasie do lat 50., gdy w budynku działała szkoła. Obejrzymy unikatowy szkolny dzwonek, zajrzymy do dawnego mieszkania tercja (woźnego), a także na salę widowiskową i taneczną oraz do podziemi. Będzie też okazja by nauczyć się gry w Zośkę i poznać tajniki kaligrafii.
Stacjonarne warsztaty przyrodnicze:
Gad czy płaz? – poznajemy gady i płazy Polski (dla dzieci w wieku 4-12 lat)
Uczestnikom warsztatów towarzyszyć będzie niezwykły gość – żółw grecki. Przyglądając mu się dokładnie odkryją m.in. co odróżnia gady od płazów oraz jakie są charakterystyczne cechy reprezentujących je, poszczególnych gatunków. A na koniec – wykorzystując drewno, mech i inne materiały – dzieci wykonają też wyjątkową pamiątkę w kształcie salamandry lub żółwia.
Pajęczaki (dla dzieci w wieku 4-12 lat)- Podczas tych warsztatów dzieci poznają bogaty świat pajęczaków – obalą wiele mitów dotyczących tych wyjątkowych stworzeń i poznają wiele ciekawostek z ich życia, a na koniec wykonają własnoręcznie magnes na lodówkę z pająkiem.
Ale kosmos! – poznajemy Układ Słoneczny (dla dzieci w wieku 5-12 lat)
Uczestnicy warsztatów poznają wiele ciekawostek na temat kosmosu i wykonają model Układu Słonecznego.
Gleby (dla dzieci w wieku 7-12 lat)– Uczestnicy tych warsztatów dowiedzą się jak powstają gleby i jak ważny dla roślin jest ich rodzaj i skład. Stworzą też profil glebowy w słoiku.
Krecia robota – poznajemy zwierzęta żyjące w ziemi i ich rolę w przyrodzie (dla dzieci w wieku 5-12 lat). W czasie tych warsztatów młodzi badacze przyrody poznają sekrety zwierząt żyjących w glebie i wykonają makietę przedstawiającą ich „podziemny świat”.
Pracowity jak mrówka (dla dzieci w wieku 5-12 lat) – Uczestnicy tych warsztatów poznają sekretne życie mrówek i wykonają makietę mrowiska.
Zielono mi – od nasionka do dorosłej rośliny (dla dzieci w wieku 5-12 lat) – Jak rosną rośliny? Dlaczego wiosną budzą się do życia? W czasie warsztatów uczestnicy poznają odpowiedzi na te i inne ciekawe pytania związane ze światem roślin. Wykonają też miseczkę w kształcie liścia (z masy samoutwardzalnej) lub atlas drzew.
Kolory wiosny (dla dzieci w wieku 7-12 lat) – W ramach warsztatów uczestnicy poznają rośliny zwiastujące nadejście wiosny i ich biologię. Wykonają też ozdobę z kwiatów oraz masy samoutwardzalnej lub stworzą własną herbacianą kompozycję.
Ptasie opowieści (dla dzieci w wieku 5-12 lat) – Podczas warsztatów uczestnicy poznają bliżej zjawisko powrotu ptaków z zimowisk. Dowiedzą się też jakie gatunki są uznawane za zwiastuny nadchodzącej wiosny. Na koniec, z piór i piórek różnej wielkości stworzą pamiątkową, ptasią wyklejankę.
Wiosenne porządki (dla dzieci w wieku 5-12 lat) – Jak zwierzęta przygotowują się do wiosny? Które jako pierwsze wybudzają się z zimowego zwiastują koniec tej pory roku? Uczestnicy warsztatów poznają odpowiedzi na te i inne pytania związane z wiosennymi zmianami w świecie zwierząt. By lepiej jej zrozumieć wykonają też wspólnie planszę edukacyjną.
Terenowe warsztaty przyrodnicze – edukacja w terenie (dla dzieci w wieku 5-12 lat)
W czasie tych warsztatów młodzi badacze przyrody wyruszą na Skałki Twardowskiego w poszukiwaniu oznak wiosny (nie tylko roślin!). Wykonają też wyjątkowy album, w którym znajdą się te najważniejsze.
Koncerty edukacyjne „Od operetki do musicalu – muzyczna podróż przez gatunki” (dla dzieci 3-9 lat)
Uczestnicy koncertów poznają trzy różne gatunki muzyczne: operetkę, operę i musical. Odkryją ich charakterystyczne cechy i będą mogli doświadczyć każdego z nich poprzez zabawę, śpiew i wspólne tworzenie.
Co to jest operetka?Krótkie wprowadzenie do operetki jako lekkiej, wesołej formy sztuki muzycznej, łączącej śpiew, taniec i dialogi.
- Przykład muzyki: zagramy i zaśpiewamy fragment z operetki.
- Nauka piosenki z operetki: dzieci nauczą się fragmentu prostej i wesołej piosenki z operetki.
- Zabawa aktorska: chętni wcielą się w postaci z operetki, odgrywając krótkie scenki wesołego dialogu, po którym nastąpi śpiew i taniec.
Co to jest opera?Wprowadzenie do opery jako poważniejszej formy muzycznej, w której śpiewacy opowiadają historie (często o wielkich emocjach i dramatycznych wydarzeniach) za pomocą muzyki.
- Przykład muzyczne: zagramy i zaśpiewamy fragmenty z różnych rodzajów oper: seria, semiseria, buffa m.in. z oper Mozarta, Pucciniego, czy Verdiego.
- Zabawa aktorska: dzieci odegrają krótkie scenki, starając się przekazać emocje. Przekonają się też jak różne mogą być uczucia wyrażane w muzyce – od radości po smutek.
- Śpiewanie fragmentu opery: nauka prostego fragmentu arii operowej (śpiewu z większą ekspresją i naciskiem na przekazanie emocji).
Co to jest musical?Wprowadzenie do musicalu jako współczesnej formy sztuki, która łączy śpiew, taniec i aktorstwo.
Przykład muzyczne: dzieci poznają popularne musicale, takie jak: „Mamma Mia!”, ,,Metro”, czy ,,Koty”. Nauka fragmentu piosenki z musicalu: dzieci uczą się, jak wyrażać siebie poprzez piosenkę i ruch. Zabawa w musical: Dzieci wspólnie odgrywają krótką scenkę z wybranej piosenki musicalowej, łącząc śpiew z prostymi ruchami tanecznymi. Każde dziecko może wyrazić swoją kreatywność i zaangażować się w opowieść.
Zajęcia z pianistą- Przykłady muzyczne: pianista demonstruje różnice w stylach muzycznych – operetce, operze i musicalu – grając krótkie fragmenty charakterystycznych utworów z każdego gatunku.
- Dyskusja z dziećmi: pianista prowadzi krótką dyskusję z dziećmi, pytając, co zauważyły w granej przez niego muzyce, jakie emocje wywołały poszczególne fragmenty i jak różnią się między sobą te gatunki. Dzieci mogą zadawać pytania i dzielić się swoimi spostrzeżeniami.
Koncerty edukacyjne „Oblicza muzyki filmowej” (dla dzieci 3-9 lat)
Zajęcia mają na celu wprowadzenie dzieci w różnorodny świat muzyki filmowej poprzez aktywne uczestnictwo w grze na instrumentach i śpiewie. Program został również opracowany tak, by rozwijać wrażliwość muzyczną, umiejętności interpretacyjne dzieci oraz poszerzyć ich wiedzę o muzyce filmowej.
Muzyka filmowa w bajceDzieci dowiedzą się jak muzyka w bajkach wpływa na odbiór opowiadanej historii.
- Przykłady muzyczne: prowadzący zagrają na fortepianie fragmenty muzyki z popularnych bajek i zaśpiewają znane motywy.
- Aktywność: dzieci wspólnie z prowadzącymi stworzą krótką muzykę do wybranej bajkowej sceny, wykorzystując instrumenty perkusyjne lub głos.
- Muzyka instrumentalna w filmie – zajęcia z fortepianem
Dzieci poznają rolę fortepianu w muzyce filmowej- Przykłady muzyczne: prowadzący zagrają znane motywy filmowe i wyjaśnią, jak te utwory wpływają na film i jego odbiór przez widzów.
- Warsztaty: dzieci słysząc zagraną melodię będą opisywać scenę jakiej ta muzyka mogłaby towarzyszyć.
Najpopularniejsze piosenki wokalne z filmówDzieci dowiedzą się jak wybrane filmowe piosenki stały się hitami i jakie mają znaczenie.
- Przykłady muzyczne: prowadzący zagrają i zaśpiewają fragmenty znanych piosenek filmowych.
- Warsztaty: dzieci słysząc utwory będą opisywać emocje, które są w nich zawarte i co mogą one oznaczać.
Polska muzyka filmowaDzieci poznają charakterystyczne cechy polskiej muzyki filmowej oraz jej wpływ na kino.
- Przykłady muzyczne: prowadzący zagrają i zaśpiewają fragmenty muzyki z polskich filmów.
- Wspólne śpiewanie: dzieci wspólnie z prowadzącymi i przy akompaniamencie (m.in. fortepianu) będą śpiewać wybrane piosenki, ucząc się melodii i interpretacji.
Koncert edukacyjny „Dlaczego uję nie kreskuje i inne ciekawostki” (dla dzieci 3-9 lat)
Interaktywny koncert z zabawnymi piosenkami o tematyce ortograficznej. Piosenki będą przeplatane zabawami z publicznością i prostymi zadaniami dotyczącymi zasad ortograficznych. Wszystkie wykorzystywane podczas koncertu utwory są autorskimi kompozycjami (tekst i muzyka) Marty Saciuk i Artura Sędzielarza.
Spektakl interaktywny „7 legend Krakowa” (dla dzieci w wieku 3-12 lat)
Opowieść rozpoczyna się, gdy główny bohater – Jasiek Melepetka – odnajduje Stary Młynek, który był zakopany przy ul. Szewskiej, niedaleko domu Skuby. Postanawia on uruchomić znalezisko i to daje początek niesamowitej historii. Opowiada legendę Smoka Wawelskiego, a także przybliża słuchaczom postać doktora Jana Twardowskiego, największego krakowskiego maga. W tej historii pojawią się również postacie Lajkonika i Flisaka, Zaczarowane Gołębie, legendy o Dwóch Wieżach i Hejnale, o Krzysztoforach, diable i kogucie w jednym bucie. Wszystko to jest opowiedziane w barwny i radosny sposób przy aktywnym udziale najmłodszej publiczności. A jakie to historie, o czym opowiadają, co je łączyło, kto był dobrym, a kto złym bohaterem, kto kogo pokonał i jakim sposobem? Co jest ważniejsze - siła fizyczna czy umiejętności magiczne, czy może umysłem lepiej pokonać zło i stać się bohaterem na wieki? To wszystko przeżyjecie, przybywając na nasze już legendarne przedstawienie. Widowisko zawiera zarówno elementy teatru żywego aktora jak i teatru kukiełkowo lalkowego. Podczas trwania spektaklu dzieci występują na scenie, stają się bohaterami bajki, uczestniczą w tworzeniu, co daje im niezapomniane wrażenia wspaniałej zabawy.